onsdag 31 oktober 2007

you gotta fight for your right to bryggaaaaa

Åh gud vilken lökig rubrik! Haha, jag var så nära att inte skriva den men sen kände jag att den var alltför töntig för att ignorera. Ska man vara kaffenörd så ska man, och jag står för det.

I dessa espressomaskinens tidevarv verkar folk nästan lite generade för att använda vanligt, hederligt melittafilter. Vad är ett mesigt litet pappersfilter mot en grym, blänkande maskin som spottar och fräser och pressar ut en dryck svart som döden? Ganska mycket, hävdar jag. Espresso på min ära, visst, det är gott, men så är vanligt brygg också. Det blir en fint, klart kaffe och det fungerar alldeles utmärkt att använda även dyrt, lyxigt single-estate kaffe i pappersfilter. Själv så sätter jag melitta i en tratt och häller på kokande vatten. För hand. Snacka om oldschool va? Egentligen är handbryggning nästan bättre än kaffebryggare, för då vet man att vattnet är lagom varm, runt 96 grader. Med vissa billigare bryggare kommer inte vattnet upp i tillräckligt höga temperaturer, och då får du inte ut det bästa av ditt kaffe.

Så nästa gång du köper kaffe, stega fram till disken med rak rygg och säg högt "och så ska det bryggmalas! Till melitta!". Du har inget att skämmas för.

Inga kommentarer: