torsdag 4 oktober 2007

Lägg ditt kaffe på köksfläkten and suffer my vengeance

Ibland verkar det som om folk tror att kaffe och te, i alla fall när det säljs i specialaffärer och är lite dyrare än det på ica, är något nästan magiskt som måste tas hand om på extraordinära sätt. De frågar mig om rätt temperatur, luftfuktighet, vacuum och så vidare. Men nej, du behöver inte ha ditt kaffe eller te i frysen, särskilt inte te. Kylen är ännu värre, eftersom fukt dödar dina dyrbara bönor/blad rakt av. Det bästa är helt enkelt en lufttät burk i metall, keramik eller trä. Plast är inte lika bra, det kan ge en läskig smak. Ställ burken i skafferiet, använd inom rimlig tid, för kaffe nån vecka eller två (ok, pushing it) och te (de flesta) håller i månader. Det är inte farligt att dricka efter den tiden heller, det enda som händer är att smaken mattas av.

Det ska vara svalt och mörkt, helt enkelt. Så länge som man inte gör som min vän Andrea och har kaffet i en papperspåse på köksfläkten så är jag nöjd. Som jag har gnällt på henne för det. Nu har dock flyttat på det, alltså har hon lyssnat på mig, alltså tänker jag ta det som ett tecken på att mitt gnällande verkligen ger resultet, alltså kommer jag forsätta gnälla med oförminskad styrka när jag vill att hon ska göra något. Andrea, baby, jag förstår att du knappt kan bärga dig.

4 kommentarer:

POPVINTER sa...

nästa gång du skriver något om mig måste det vara i positiva ordalag! annars kommer jag starta en anti-tefascistenblogg och skriva inlägg efter inlägg om hur du först fördömde påste och sedan använde det själv i smyg! och nu snackar vi inte om något superpåste utan typ SUNTEA!!!

B och J sa...

men det var ju positivt, du flyttade på det!

men suntea... the horror! Rena maffiamtetoder ju! Nästa gång blir det hyllningar till din utmärkta tesmak.

POPVINTER sa...

jaa! dessutom gillar jag bara rooibos från cedarbergen norr om kapstaden, faktiskt från byn Wupperthal! Det är fett ekologisk och virushämmande och allt möjligt!

Anonym sa...

Hur viktigt är det att man har te i burkar? Nuförtiden så är ju tepåsarna ett skyddande plastlager innuti och inte som förr i tiden helt i papper (vilket drar åt sig aromen).