onsdag 3 oktober 2007

tre saker du måste veta

1. Till espresso används ofta mörkrostade bönor. Om du vill ha mellanrost till din espresso så är det helt ok, men om du tänkt köpa kaffe att göra espresso på och inte är hundra procent säker på att mellanrost är grejen för dig, köp mörkrost. Du måste veta detta för annars kommer du komma tillbaks till affären och klaga på att den stackars expediten gett dig blaskigt, surt kaffe när kaffet i själva verket är utmärkt, bara inte lämpat att köra i en espressomaskin.
2. Varje kaffebryggare kräver sin malning. Till espressomaskiner mal man på ett sätt, till perkulatorer ett annat, till melittafilter ett tredje etc ect. Du måste veta detta för annars kommer du stå i kaffebutiken och bara "öh, vadå malning? Det ska bara inte vara bönor. Det ska vara som pulver typ. Eller som salt! Kanske mer åt mjölhållet? Typ lite puderaktigt!" och expiditen kommer för 78623847 gången den dagen vilja peta ut sina trumhinnor med närmast belägna kaffeskopa. Säg bara vad för slags bryggare du har. Typ så här: hej, en kvart mellanrostad java, malt för melittafilter/press/perkulator/ibrik/vad-du-nu-har-surprise-me.
3. Orostade kaffebönor är gröna. De blir diverse nyanser av brunt när man rostar dem. Du måste veta detta för annars kommer expediten i kaffebutiken överväga att isolera sig från mänskligheten för evigt när du pekar på skålen med orostade bönor i skylten och upprört frågar varför de där mögliga gamla kaffebönorna ligger framme.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den här bloggen är verkligen helt underbar, den gör min dag! Väldigt intelligent och väldigt roande!

Keep up the good work! =)

B och J sa...

oj, tack! Vad glad jag blir! Så glad att jag sprang till min sambo och lyckligt utropade att min blogg har fått en kommentar, av någon som jag inte känner! Sätt dig och ät, sa han. Nåja, även om han inte är så exalterad är jag det. Kul att du gillar det, i will keep up the work.