tisdag 30 oktober 2007

Luktar konstigt? Ja jag känner då ingenting...

Om man jobbar i en te och kaffebutik luktar det med största sannolikhet gott därinne. Detta på grund av att te och kaffe... luktar gott, helt enkelt. Ibland kan det lukta väldigt intensivt. Tro mig, som expedit i en kaffe och tehandel så är jag mycket medveten om att det luktar ljuvligt. Däremot så känner jag det inte. Luktsinnet blir ju avtrubbat, det vänjer sig och lika bra är det, att gå runt i en olfaktorisk orgasm dagarna i ända skulle bli påfrestande.

Därför har jag svårt att uppbåda någon sprudlande entusiasm när kunder kommer in, drar in luft ljudigt genom näsan och utbriser i ett lyckligt "ÅH det luktar ju så GOTT här inne det måste vara FANTASTISKT att vara omgiven av den här DOFTEN hela dagarna!", vilket händer regelbundet under dagens lopp. Varje dag. Jag brukar svara som det är, att jag inte känner något alls, och då ser de lite besvika ut. En såg till och med beklagande på mig och undrade om det inte var väldigt tråkigt. Nej, det är det inte alls. Jag har liksom inte förlorat mitt luktsinne för gott. Jag är bara väldigt van, och att man inte känner lukter efter att ha vistats i dom en längre stund ska vi vara glada för. Jag tänker inte ge er några exempel, men det finns ju de som tillbringar sina arbetsdagar på betydligt mindre väldoftande ställen än kaffebutiker.

2 kommentarer:

Anonym sa...

tja! ville bara säga att jag följer din blog, och gört med nöje! grymt! såg så tomt ut bland kommentarerna.

B och J sa...

Vad roligt! Du har en väldigt fin sida, fina bilder, och jag får lite deja vú känsla. Tror att jag kanske varit inne på den förr.

Ja, visst ekar det lite i kommentarsfälten? Kom igen nu folk, ös på bara.