torsdag 27 september 2007

tedrömmar och cafédrömmar

Jag kan jättemycket om te och kaffe, och det säger jag inte för att skryta, men jag har verkligen snöat in på det. Från början var det bara för att kunna svara på kunders frågor, man kan ju inte jobba i en te och kaffebutik utan att veta vad man säljer. Men sedan blev jag verkligen intresserad, för min egen skull, och nu har det antagit astronomiskt nördiga proportioner. Jag vill veta allt. ALLT. På allvar funderar jag på att försöka komma in på en uråldrig, supersvår japansk teskola för att bli en av de få kvinnliga temästarna. Dock är ju inte arbetsmarknaden för en sådan direkt lysande i Sverige, så det är bara en dröm. Här är några fler tedrömmar:

  • Dricka grön Pu Er´h, gärna en som varit lagrad huuuur länge som helst.
  • Dricka lagrad oolong, jag har läst att den ska ha nästan gummiartad konsistens. Hihi! Jag antar att man måste vara rejält tefixerad för att finna det lika lustigt som jag gör. Ehm.
  • Vara med om en japansk tecermono, cha no yu.
  • Vara med om en kinesisk tecermoni, gong fu cha.


    Det sägs att den japanska cermonin handlar mer om formen, att ritualerna och de minutiösa förberedelserna blir ett meditativt avbrott i vardagen, medan den kinestiska med sin överdosering av te och korta dragningstid handlar mer om att få fram mesta möjliga smak. Båda tar i alla fall te på riktigt stort allvar, vilket jag naturligtvis uppskattar. Och Cha betyder te, så när du på ett cafe ber om chaite, ber du faktiskt bara om tete...

    En annan dröm är att starta ett café med fokus på, surprise surprise, te och kaffe. Bara rent sådant, inte smaksatt. Kunden skulle själv få välja kaffesort och bryggningsmedtod, och likadant med teet. Jag skulle absolut inte ha några gigantiska muffins eller kladdkakor, det finns redan överallt. Tilltuggen skulle få vara små och diskreta, gärna japanska småkakor. Gästerna skulle typ vara jag och mina kompisar som jag tvingar dit, haha.

    Jag hade helt missat att bara folk med blogspotkonto kunde kommentera! Nu kan alla göra det, så det är bara att släppa loss på tangentborden. Seså! På´t bara. Kom igen nu. Snälla.
  • 2 kommentarer:

    POPVINTER sa...

    i mina ögon är du redan en temästare baby

    B och J sa...

    nämen asch då!