tisdag 25 september 2007

it´s just a nice cup of tea, love

Jag märker så fort någon tidning skriver om grönt te, för plötsligt frågar varannan kund om just det. "Hej" säger de, och ser lite osäkra ut. "Jaeeh.." fortsätter de, "jag skulle vilja ha grönt te. Det ska ju vara så nyttigt". Då brukar jag påpeka att vi har runt 30 gröna teer i butiken, vilket gör dem alldeles perplexa. Att fråga efter grönt te är precis som att fråga efter svart te. Det ryms hundratals, tusentals teer inom dessa beteckningar. Och allt te är grönt i början, det är först när det oxideras (vissa säger fermenteras, om vilket som är det rätta tvistar de lärde...) som det blir svart, och de flesta ämnen som finns i grönt te, finns i svart. Teet börjar oxidera direkt efter plockningen, om man inte hettar upp det för att stoppa denna process. Det mest markanta som händer när teet oxiderar är att C-vitamin halten sjunker, och teinhalten ökar. Så jag tycker att grönt te är lite hajpat, visst finns det undersökningar som visar att grönt te gör både ditt och datt, men det är för att de flesta av dessa undersökningar har gjorts på enbart grönt te, inte svart. Alltså, svart te är inte den garvsyre, teinspäckade ondska många tror, och grönt te är inte vägen till evig salighet. Men det mesta är gott, vilket borde vara skäl nog att dricka det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du, jag tänkte på en sak. Både svart & grönt te innehåller ju en hel del tein. Men är det lika vätskedrivande som kaffe?

Sitter och funderar på hur dålig vätskebalans jag får av allt tedrickande. Att dricka vatten är ju så tråkigt.