torsdag 13 september 2007

Hej och välkommen till min passion

Det finns ett Simpsonsavsnitt när de är i Australien, och Marge går in på en bar och försöker beställa en caffe. Bartendern fattar inte, på hennes "coffee" svarar han "beer?". Och så fortsätter det så där, hon säger coff-ee, han säger BEE-ER? Jag är den där bartendern, fast jag försöker pracka på alla te eller kaffe. Om du stiger innanför min dörr så är jag på dig likt en koffeinpundande igel och bara "Vill du ha något? Te? Svart, grönt, rött, vitt? Smaksatt, rent? Eller lite kaffe? Espresso, brygg, med utan mjölk, mellanrost, mörkrost?". Om den stackars gästen då pressar fram ett "vanligt kaffe bara, tack" så ser jag det som en lysande invit till att kasta mig in i en lång föreläsning om olika bönors karaktär. Gästen skruvar på sig medan jag glatt orerar vidare, och vill till slut bara ha ett glas vatten.

Det är på grund av sådana här incidenter som jag har dragit igång den här bloggen. Har kan jag ohämmat babbla på om te och kaffe, och förhoppningsvis finns det någon där ute som åtminstone tycker att det är åtminstone hälften så intressant som jag. Egentligen skulle jag vilja frälsa mänskligheten, visa er att det finns så mycket mer än smaksatt påste och snabbkaffe, men om ni efter att ha läst lite här bara snuddar vid tanken på att köpa ett hekto Tit Kuan Yin så är jag mer än nöjd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhnej! Det är slut!

Tack för en väldigt rolig (Du har fått mig le, fnissa och skratta) och intressant (Jag har lärt mig massor och blivit mer nyfiken) blogg.

Jag har läst den under hela natten, varvat med ett antal koppar te och fotograferingsrundor. Nu ska jag göra mig en espresso, dock i en mokkabryggare med färdigmalt kaffe.

Imorgon ska jag söka ett jobb så jag har råd att köpa mig en kaffekvarn.