tisdag 25 september 2007

Så lika, så olika...

I inlägget nedan pushade jag lite för att allt te är grönt i början. Det är de, inte är bladen svarta när man plockar dem, straight outta the bush. Däremot så kan man behandla bladen på en massa sätt och få olika resultat. Alla de här teerna skulle, teoretiskt sett, kunna komma från samma buske:

Vitt te, i stort sett bara torkade toppskott

Grönt te, det här är från Vietnam

Gunpowder, grönt rullat te från Kina

Oolong, lättare oxiderat än svart te, från Kina

Ceylon BOP, svart, brutna blad

Pu Erh´ från Kina. Lagrat, efteroxiderat. Det är det här som kallas svart te i kina, medan det vi kallar svart te, där kallas rött. Krångligt? Så här: svart=rött, pu erh´=svart.



Och ja, jag är så nördig att jag lagt upp mina teer på diskbänken och tvingat min sambo att fota dem, ok. Vissa killar får fota sin tjej i underkläder från Agent Provocateur, andra killar får fota sin tjejs teer. Han har accepterat att sånt är livet.

Inga kommentarer: