måndag 17 september 2007

Visst är den söt, men jag vill ändå inte dricka något som passerat genom den

Möt Luwaken, även känd som civet. Ett kattliknande djur som lever i indonesien. En ganska söt liten rackare.


En luwak, kanske kaffesugen.


Luwaken är lite av en allätare. Bland annat så tycker den om att äta kaffebönor, vilket jag kan förstå, det gör jag med. Skillnaden mellan mig och luwaken är (bland annat!) att luwaken äter bönorna hela, varpå bönan passerar genom hela luwaken och kommer ut på andra sidan, så att säga.

Någon klipsk människa kom sen på att man kan plocka bönorna ur, eh, kakan och sälja för ett löjligt högt pris till folk som vill dricka lite bajskaffe. Jag har faktiskt inte druckit det. Tror dock att det smakar lite som Old brown java, alltså lagrat, lite jordigt. Ärligt talat är jag inte så nyfiken på att prova. Det har ju faktiskt varit i röven på ett litet djur.

Men, för den händige kaffegourmeten som inte kan få tag på Kopi Luwak, som detta kaffe kallas, finns ju alltid alternativet grannens katt och några hekto orostad java.

1 kommentar:

POPVINTER sa...

du borde väl kunna dricka det lika mycket som att äta ägg? det kommer ju ur röven på en höna. hah! /a