söndag 30 december 2007

Varken piska eller morot hjälper... men kanske oolong

Nu har jag slöat till igen! Vad göra, inte ens kopiösa mängder kaffe får fart på inspirationen. Den kommer i vågor. Min blogg, jag är enväldig härskarinna, men jag medger att denna stötvisa inspiration inte är bra för besöksstatistiken.

Få se här, vad som får inspirationen att rinna till... Jag fick en oolongkanna i julklapp. Nu marinerar jag den i te för att smaken riktigt ska sätta sig i väggarna. Den är av oglaserad lera och finessen med sådana är att de ger mer smak till teet ju mer de används. Fina grejer. Helst skulle jag vilja ha ett helt gong fu cha set, alla attrialjer som används i den kinesiska tecermonin. Hellre än det skulle jag vilja vara med om en gong fu cha cermoni! Det ska tydligen vara en plaskig och aromrik upplevelse, och det låter ju väldigt trevligt.

Gong fu cha betyder någon i stil med "den rätta vägen för te". Ni vet kung fu, kampsporten? Ska egentligen uttalas gong fu. Rätta vägen för tedricking, rätta vägen för fightande. Tanken på någon som bara kung fuar upp en massa bad guys och sedan sätter sig ner och plaskar igång gong fu cha är väldigt tilltalande! Så civiliserat ociviliserat liksom. Mmm.


Gong fu cha set

3 kommentarer:

POPVINTER sa...

egentligen underligt att du är så intresserad av te när du är totalt ointresserad av andra smaker exempelvis mat. liksom, din tomatsås är ju fin men det är ju ingen exotisk och exklusiv upplevelse direkt. inte efter trehundrade gången i alla fall. =) /a

B och J sa...

Min tomatsås har alltid nya dimensioner! Ingen är den andra lik! Bara nästan!

Jo men jag vet, och jag har funderat på det. Ska skriva om det. Men, kortfattat så är det nog för att jag är lat. Mat tar tid och det blir asmycket disk (som du vet så kräver bara min tomatsåsopasta en kastrull. Som man kan äta direkt ur om man vill). Te däremot, är maximal smakupplevelse med minimal möda! Och oolongkannan, till exempel, FÅR man inte diska. Inte mig emot.

Fast jag är inte ointresserad av smaker i mat. Inte som förut. Vilket bevisades av att jag just spräckte en klänning jag tänkte ha imorgon. För ett år sedan satt den perfekt, men nu när jag drog igen dragkedjan så bara RIIITSCH så var det tits´n ass i hela rummet. Och det här är liksom andra klänningen jag spräckt sömmen på under de senaste tre månaderna. När det gäller mat så är numera min filosofi: BRING IT TO ME!!! Tyvärr.

POPVINTER sa...

"å bara RIIITSCH så var det tits´n ass i hela rummet." hahahahahHAHAH jag har bara deppat hela dagen över den jävla telefonen men nu blev jag glad. /a