fredag 14 december 2007

Om jag får rekommendera helt fritt

Typ hundra gånger om dagen får jag frågan "jag vill ha te... Kan du rekommendera något?". I de allra flesta fall betyder det inte "kan du rekommendera något som du tycker är gott" utan "kan du rekommendera något som jag kommer att älska, trots att jag gett dig noll ledtrådar till vad det kan vara". Så oftast så får jag lirka och fråga om det ska vara fruktigt eller kryddigt, svart, grönt eller rött. Men om jag fick rekommendera helt ohämmat det som jag tycker att alla borde prova så vore det:

  • En fin oolong, åt det grönare hållet. Tit kuan yin är alltid ett säkert kort.
  • Golden Flowery Congou. Väldigt underksattat, långbladigt te med en lätt arom av saffran! Passar fint nu i luciatider.
  • Darjeeling av första eller andra skörden. Helst båda, så att man kan känna skillnaden. Första skörden är så lätt och aromatisk, stringent... Andra är lite kraftigare, med en mognare, lite fruktigare ton.
  • En lapsang souchong, rökt te. Gärna en taiwanesisk som brukar vara aningen rökigare i doften än de kinesiska. Min vän frågade en gång varför jag ville dricka ett te som smakade "som en gammal läderfåtölj" men hur kan man inte vilja det! Det är ju fantastiskt. Om du gillar rökig whiskey och mustiga rödvin är det här teet för dig.
  • Gyokuro. Väldigt komplext grönt japanskt te. Ångade, algiga gräsiga toner. Mitt första älsklingste.
  • Lung ching. Grönt te från kina. Lätt rostad kastanjeton, jag tycker att det lukar lite parmesan också, på ett trevligt sätt.

Du borde prova något av dem i alla fall. Sedan kan du väl gå tillbaks till samma gamla Earl Grey om du envisas, men då vet du åtminstone att det finns så mycket mer att välja på.

5 kommentarer:

POPVINTER sa...

Nästa gång jag är full som en tekastrull ska jag berätta den gamla goda historien om min mamma och suntea. bara så att du vet. /a

Mart sa...

Jag har hittat din sida och den är en ny favvo! Lapsang Souchong är nog min bästa te-rekommendation! Och så gillar jag SenCha med ingefära. Vart jobbar du? DIT vill jag!

B och J sa...

a: nästa gång jag är full som en kastrull (om två dagar) ska jag berätta den gamla goda historien om min mamma och kepsen! Inte för att den har något med te att göra men det är rolig! Och äcklig.

martina: Tackar! Bloggkomplimanger gör mig lika glad som att öppna en ny låda te! Lapsang souchong är fint, särskilt nu på vintern. Sencha med ingefära brukar jag dricka när jag är förkyld, så det passar också på vintern. Men vart jag jobbar är hemligt, fast jag är smickrad så klart över att du vill dit...

Anonym sa...

Kan man inte få en hint då var du jobbar? Typ, gå till stora torget. Vänd dig tre kvartsvarv. Ta tre stora steg osv.

Jo, lapsang. Första gången jag skulle bjuda en flickvän på te så valde jag då mitt favorit-te lapsang. Hon läppjade lätt och den mysiga minen på hennes ansikte förändrades radikalt. "Förlåt. Men det här var jätteäckligt. Det smakar som röktlax."

Tekoppen sa...

Tack för rekommendationerna, jag ska ha med mig dem på en fusklista nästa gång jag går till en tebutik. Men hur kan du INTE tipsa om pu-ehr? Jaja. Tit Kuan Yin får det bli, jag är väldigt nyfiken på oolong men har inte känt mig Redo än. Dessutom är det ju kul för små halvnördiga buddhist-wannabes att Kuan Yin är hängivenhetens bodhisattva. Kan du tipsa om en butik som har Golden Flowery Congou och Tit Kuan Yin så är jag evigt tacksam!