torsdag 13 december 2007

Turkiskt kaffe

På senaste tiden har jag börjat dricka turkiskt kaffe, eller arabiskt kaffe, eller grekiskt kaffe om man så vill. Alltså väldigt, väldigt finmalt kaffe som kokas direkt i vatten. Ingen filtrering. Jag trodde att det skulle vara svårt att göra, och att det skulle bli alldeles för starkt. Det var det inte. Det är så snabbt och okoplicerat, och inte behöver det bli starkt men jag gör det gärna sött, min sweet tooth är inte av denna världen.

Idag fixade jag till det godaste hitills. För riktigt äkta turkiskt kaffe ska du använda moccabönor från nordafrika. Jag tog etiopisk Yergacheffe, mellanrost och mörkrost blandat (på en höft kanske 70/30) och malde med kardemumma. Mycket kardemumma, nästan en matsked per hekto. Det nordafrikanska kaffet är generellt sett väldigt lätt och aromatiskt med citrustoner, det saknar den tyngd och rundhet som finns hos sydamerikanska kaffen. Även mörkrosterna är liksom lätta och... uppfriskande, i brist på bättre vokabulär.

Helst ska man ha en ibrik, en avsmalnande liten kanna när man brygger turkiskt kaffe. En liten kastrull går nog också bra, men det fina är att ibriken verkligen gör att kaffeskummet stiger, vilket är av stor vikt. Mer om det sen. Ha i så många koppar vatten i ibriken som du tänkt dricka. Använd riktigt små koppar, espressotypen. Lägg i en tesked socker för varje kopp. Koka upp, när vattnet börjar bubbla tar du bort ibriken från plattan och lägger i en tesked kaffe för varje kopp. Sätt tillbaka på värmen, kaffet börjar skumma och stiger snabbt uppåt. När det nått kanten, ta bort ibriken från plattan (annars rinner kaffet över, doh). Upprepa detta tre gånger eller mer. Sedan kan du får sumpen att sjunka till botten genom att droppa i lite kallt vatten. Häll upp i dina mest petita koppar, låt lite bottensump stanna kvar i ibriken. Klart! Någon som vet vad skål heter på turkiska?


Ibrik, praktexemplar

10 kommentarer:

Anonym sa...

måste bara fråga vilken butik du jobbar i?

B och J sa...

njää, det är rätt så hemligt, än så länge...

Anonym sa...

men hur gör man om man vill komma in och handla och få hjälp av dig då?

B och J sa...

well... det gör man inte. Eller så får man gå runt i alla te och kaffehandlar i sthlm och luska, men det lär det ju inte vara värt. Eller? Jag skulle tycka det var smått generande om jag som vanligt står bakom disken och vrålar NÄÄÄSTA DET GÅR BRA HÄR TACK! och personen som kommer fram bara "hej hej, jag vill ha te, är det förresten du som är tefascisten?". Jag vet inte vad jag skulle göra då. Kanske gå ner på lagret och gömma mig. Nä... men här på bloggen kan man få obehindrat med hjälp!

Anonym sa...

Hej,

Jag undrar vart man kan få tag på en Ibrik samt turkiskt kaffe i Stockholm, har du något bra tips??

Tusen tack :)!!!

Camilla sa...

Hej!

Du som verkar ha koll på det här med turkiskt kaffe, jag har ett dilemma. Köpte en ibrik häromdagen och försöker nu tillaga kaffet. Jag får till ett skum första gången, men sedan då jag sätter kaffet på plattan en andra gång börjar det bara koka och det blir inget skum alls. Vad kan göra för fel? Ska kaffet svalna mellan gångerna?

Skulle bli så glad om du kunde hjälpa mig!
Mvh, Camilla

Misterhult sa...

´Jag är själv av turkiskt ursprung och i min familj brukar vi ha iskallt vatten som vi blandar ner mängden kaffe och socker vi ska ha i vattnet för att sedan röra om några gånger och därpå börja koka det. Men det funkar väl som du säger också, du verkar ha koll iallafall!

Skål på turkiska: Serefe
(uttalas: tjerefe)

Anonym sa...

@misterhult det här med hur man kokar det "turkiska" kaffet beror på, jag är från kroatien och på balkan är det ottomanerna som lärt oss koka kaffe, men då gör vi ung som tefascisten beskriver. så jag blev väldigt förvånad när jag var i turkiet och dom kokade kaffet precis som du beskrev det, dvs att dom blandade kaffet i kallt vatten... undrar hur araberna kokar sitt kaffe? :)

Anonym sa...

I Högdalen, Stockholm finns en kaffe & thé butik som har ibrik. Min fundering är annars förhållandet mörk/mellanrost för ett turkiskt kaffe.

Anonym sa...

I Hornstull, Ditt kaffe & thé, är det möjligt att få tag på en ibrik, cezve.
Som regel är även möjligt att ta sig en kopp på stället och med lite tur köpa med sig riktigt turkiskt kaffe (om innehavaren precis är tillbaka från Ankara).
Butiken har en web-shop också: dittkaffeochthe.se