måndag 7 januari 2008

Tea of the tops

Ibland så får jag frågan vilket det bästa teet jag druckit är. Vilket som har smakat bäst, varat längst i minnet, the top of the tops liksom. Visst, den här oolongen är nog det tjusigaste jag har, men om vi snackar teer som verkligen har suttit där de skulle och som väcker nostalgiska minnen så är det faktiskt:

En mustig kopp Kenya TGFOP på en bakgata i ett sommarvarmt Tallinn förra sommaren. Jag hade åkt dit med min mamma, vi hade gått runt i pittoreska butiker hela dagen och jag hade spränghuvudvärk, eftersom jag rökte mycket då men inte ville outa det för henne. Så vi slog oss ner på en uteservering, det fanns ungefär fem teer på lösvikt att välja mellan och bara ett som inte smakade typ mango eller polkagris. Det blev mustig, svart Kenya och när välbehaget av den koppen spridit sig kapitulerade jag och tände en cigg. Mamma var mer förstående än vad jag väntat mig.

Faktiskt ett påste från Lipton, med JORDGUBBSAROM. Så rulla mig i tjära och fjädrar då, men just detta jordgubbste kommer alltid att göra mig lite blank i ögat och fladdrig i hjärtat. Det intogs för cirka ett år sedan, sittandes på ett högt utkiksberg i Stockholms södra skärgård. Det var vinter och svinkallt, vattnet och öarna så långt man kunde se var täckta av snö och is. Mina händer var kalla men teet ur medhavd termos var ångande varmt. Bredvid mig satt en man som jag helt oplanerat och väldigt oväntat hade fallit hals över huvud för under en väldigt champagnestinn nyårsnatt. Vi drack det här teet och åt digestivekex med brieost, en liten vinterpicknick, och jag var så glad att jag knappt kunde titta på honom för då kanske jag skulle börja tokfnittra och falla ut i fjärden. Idag så bor vi ihop.

Att jag knyter te till två rätt omvälvande upplevelser i livet (det där med rökningen var stort, jag trodde hon skulle förskjuta mig allra minst!) är väl ett otvetydigt bevis på vilket obotlig, otrolig jäkla tenörd jag är.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Liptons Gold Tea är min absoluta favorit! Så otroligt gott! :D

B och J sa...

mm, för att vara påste, så är det faktiskt helt ok.

Anonym sa...

Lipton?? Vi förlåter dig endast eftersom din okunnighet endast drabbar dig, men vi rekommenderar dig att prova ett te.

B och J sa...

menar du mig eller Filibabba?

Anonym sa...

Jag menade att jag inte förebrår någon för att dricka Lipton, men att ha Lipton som en absolut favorit måste ju innebära att man ännu inte provat att dricka riktigt te.. : )

B och J sa...

Jo, visserligen. Men om jag var tvungen att välja ett påste, skulle jag nog välja lipton gold. Synd att det är smaksatt med något, det anges inte vad det är dock.

Mitt jordgubbste är ju en favvo bara på grund av affektionsvärdet! :)