måndag 14 januari 2008

Till efterätt blir det oolong och ännu en tautologi!

En enkel efterrätt: ganska kraftigt oxiderat oolongte och nashiipäron med lite socker och kanel. All frukt blir godare med socker och kanel, må så vara att nyttighetsaspekten förminskas lite... Och nashipäron är precis som chaite en tautologi, en språklig tårta på tårta. Nashi betyder päron på japanska. De kallas sandpäron också men jag vet inte... det låter inte lika aptitligt. Och det är de ju!


Min söta oolongkanna och söta nashipäron



Stora fina teblad

8 kommentarer:

Mart sa...

kanel är jättenyttigt! Sänker blodsockret och motverkar hjärt- och kärlsjukdomar!

Vet du om att hjärnan behöver socker (kolhydrater) varje dag för att fungera?

Om kanel och socker kan få människor att käka mer frukt är det väl bara bra?

Hälsn Mart leg sjuksköterska

B och J sa...

Jo jag har läst om att det är kolhydrater som driver hjärnan, och att man kan bli lite "dummare" av alla dieter som förespråkar ett minimum av kolhydrater. Själv så gillar jag mina kolhydrater och skulle aldrig vilja äta mindre av något som gör hjärnan funktionell.

Nu ska jag äta en grape, med socker och kanel :)

Anonym sa...

Hepp! Måttlighet med kanel rekomenderas. Jättebra för att krydda gröt, pajer o liknande. Dock inte för att sänka blodsocker.
(http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14280&epslanguage=SV)

B och J sa...

Medicinfascisten haha! Älskar namnet, även om det klingar lite obehagligt... Som den där skräckfilmen tandläkaren!

Leverskador alltså, ja det är ju något som jag brukar oroa mig för ganska frekvent. Varje söndag närmare bestämt. Men det är nog ingen fara. Jag äter ju inte skedvis av det, även om jag villigt medger att jag är en sucker för kanel.

Mart sa...

Värre att käka medicin med paracetamol eller dricka mer än 1,5-2 glas vin per dag för levern än att äta kanel varje dag. Och det finns faktiskt studier som visar att kanel gör så blodsockret stabiliseras. Kaffe sänker blodsockret!

Anonym sa...

Jag får väl erkänna att jag också är fast i kanelträsket.
Tänk en äppelkaka med kanel, socker och kopp med härligt rökig Lapsang souchong till för att matcha kanelen, det söta och samtidigt lite syrliga från äpplena och det lite knäckiga från äpplena som legat på ytan och gottat till sig lite extra...

Anonym sa...

Vilken snitsig ѕidа, va аmbitiöst du är!
Man sκall läѕa igenom alla dina іnlägg!


my web pagе - handla jeans

Anonym sa...

Surfade mig hit lite av misstag, men du har en superfin site här!

Fortsätt med det fina arbetet!
Tack för det här!

Also visit my web page :: bäst i test ångstrykjärn