onsdag 9 januari 2008

Problem med den glada familjeatmosfären? Ta en kopp te!

Jag hittade en gammal reklambroschyr på jobbet, den är från femtio eller sextiotalet och heter "Tea Drinking is the best enjoyment" och gavs ut av ett teföretag. Syftet med denna lilla folder är att upplysa om tedrickandets fröjder. Man får bland annat veta att "the Chinese race has different habits in tea drinking", illusterat av en snedögd farbror och av någon dunkel anledning en japansk väggbonad, en sådan som brukar hänga i tokonoma, en liten alkov i teceremonirummet. Jaja, kineser, japaner, det är väl inte så noga, de är allihopa exotiska raser som dricker te på udda sätt. Ah, du ljuva femtiotal!

Vidare finns en liten lista för den som ännu inte blivit övertygad om förträffligheten med te. Den berättar utförligt för oss när man kan dricka denna gudadryck.

WHEN TO DRINK TEA
1. Any time of the day (åh fan?)
2. At work: Increases the interest in your work (ännu en femtontimmarsdag i gruvan? Nemas problemas, jag har kannan med mig!)
3. In Conference: Assists to the right decision (ni vet, det är därför jag pekar med hela handen!)
4. In Writing: Gives the added inspiration (och du trodde att Hemingway skrev sina böcker i whiskyrus...)
5. In Gathering: Brightens up your conversation and builds up friendship (jag blir omåttligt populär på krogen när jag nämner att jag jobbar i tebutik. Folk bara sliter och drar. Därför föredrar jag att gå ut incognito.)
6. After Work: Restores your strenght and vitality (after work fick just en ny mening.)
7. At Home: Maintains that happy family atmosphere (familjeterapi schmaniljeterapi.)

Alltså jag gillar ju verkligen te (duh) men det är liksom inte crack cocaine vi snackar om... Men femtotalets reklam är ju verkligen hjärteknipande. Så auktoritär men ändå så naiv. Det är rätt sött att tänka sig att det fanns en tid när "Köp Vademecum munvatten!" och "Drick te!" var fullt fungerande copywriting. Liksom, kan du skapa imperativ kan du copy.

4 kommentarer:

POPVINTER sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
POPVINTER sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Fast Hemingway drack ju Mojitos såklart :)

B och J sa...

Åhå, jag hade verkligen sett honom som en whiskysnubbe,