onsdag 16 januari 2008

Nu är det sommar nu är det sol

Jag hatar vintern hatar hatar hatar. Jag är inte gjord för den! Den enda ljuspunkten i detta mörka, kalla sexmånadershelvete är jul, nyår och min födelsedag. De kommer i en stor klump och skänker tillfällig glädje, kanske mest för att man dricker champagne typ hela tiden och vem är olycklig när man är konstant champagnelullig? Det är i alla fall mycket svårare. Sedan är det tillbaks till misären och man måste hasa runt i klumpiga PLATTA skor för det är is överallt och läpparna spricker så fort man försöker le så går man runt där som en plattfotad blodkäftad zombie. So not a good look.

Så jag tänkte ta till kraften i självsuggestion. Ok. Det är i mitten av juli. Vi är lediga. Solen gassar och Stockholms asfalt ångar. Även fast vi vet att Skansen är proppfull så här års så tar vi båten från Skeppsbron bara för att det finns inget somrigare än att skumma fram över vattnet med Gröna Lunds silhuett hastigt närmande sig. Eller så ligger vi på Långholmen, steker först framsidan och sedan baksidan medan vi kisar mot DN-skrapan där borta i Marieberg. Efter en solstinn dag går vi hem, och vad passar bättre att läska sig med än iste? Inte mycket!

Iste à la Tefascisten

* En karaff med så många koppar kallt vatten som du vill ha
* En rågad tesked löste för varje kopp. Om du vill ha ett svart te så är de kinesiska bra, för de är lite mildare. Iste tar fram kärvheten i te nämligen. Prova Keemun. Annars är ett grönt te smaksatt med persika fint. Eller svart med citron. Eller mint. Eller vad du nu vill!
* Socker, efter behag, men ta mer än du brukar. Kärvheten kommer fram som sagt.
* En skvätt rom för den som önskar.

Lägg teet i karaffen med kallt vatten, ställ in i kylskåp och låt dra under natten eller i åtminstone fyra timmar. Just det, vattnet ska inte koka. Du kan ta det direkt ur kranen om du vill. Kallt vatten mildrar teets tanniner, det kärva, som kan vara väldigt trevliga när teet är varmt men inte lika när det är kallt. Varmt te som får svalna innehåller ändå mer tanniner. När det dragit klart får du smaka av och känna om du vill späda med lite mer kallt vatten. Sockra. Häll i sprit. Servera i kylda glas med mycket is!

Före...


Efter!

2 kommentarer:

POPVINTER sa...

Igår drack jag en liter iste på några minuter. Jag var sugen. Fast det var sånt där livsfarligt från Vi med makabert mycket socker i. Inget rom dock. Kanske var lika bra med tanke på min kosumtionsmängd.

B och J sa...

Jag ska fixa riktigt iste till dig baby!