måndag 14 januari 2008

Chai masala, eller konsten att be om te utan te

För några dagar sedan frågade en dam mig om jag sålde chai utan te. Jag såg på henne, oförstående. Vad hon bad om var ungefär som att be om en hamburgare utan hamburgare. Chai betyder nämligen te på hindi. I sverige används ofta tautologin chaite om te som helt enkelt är smaksatt med kryddor. Den korrekta termen är chai masala, där chai står för teet och masala för kryddblandningen som man tillsätter.

Efter lite förklaringar (du vill alltså ha te... utan te?) så kom vi fram till att damen helt enkelt ville ha en kryddblandning som hon kunde blanda med te, eller bara göra en infusion av. Hon undrade också vilket te man skulle använda sig av om man ville göra en riktig chai masala. Jag rekommenderade det svarka, svarta och finfördelade Assam CTC. Ju mindre blad ett te har, desto starkare blir det. Många gillar sin chai masala riktigt stark och mustig, som sedan mildras med skummad mjölk. Själv tycker jag att Assam CTC är lite för mycket in your face, och hade nog hellre valt storbladig Assam TGFOP. Uförligare förklaringar om tebladens storlek kan du läsa här.

Egentligen är det rätt lätt att göra sin egen chai masala nu när du vet vilket te du kan använda. Ta bara lite kryddor (man tager vad man haver, och så mycket som man önskar; kanel, kardemumma, svartpepparkorn, ingefära, mynta...) och mortla dem. Lägg kryddorna i en kastrull med så många koppar vatten som du vill ha, koka upp och låt det puttra på svag värme i fem minuter. Lägg i teet, en rågad tesked per kopp, låt det dra i tre - fyra minuter till och tillsätt sedan skummad mjölk. För riktigt hardcore chai masala ska mjölken gärna vara kondenserad. Söta efter tycke och smak, jag gillar brunt råsocker bäst.

8 kommentarer:

POPVINTER sa...

kom hit och ge mig en redig slurre chai masala förihelvete! miss yooou

B och J sa...

Det vore verkligen fint! I veckan när jag kommer på jakt efter min mössa? Fast det där vinet kan du få behålla. Vill ju inte få.. hrrm, vinterkräksjukan igen.

POPVINTER sa...

nej då får du inte komma hit! jag och din mössa har en affär. vi älskar varandra. vi ska skaffa små vantbarn tillsammans. /a

B och J sa...

NOOOOOOOO my beloved mössa! Om du tar mössan ifrån mig kommer det att sluta tragiskt. Jag kommer inta en giftdryck som får mig att verka död och när mössan ser det kommer den stöta en dolk i sitt bröst och när jag vaknar så kommer jag se mössan ligga där bredvid mig, blödande och döende varpå jag kommer häva upp ett ångestskri och sätta mössan på huvudet och hoppa från västerbron. Eller nåt liknande.

Anonym sa...

Men vilka mängder ska man ta av allting? Är mald spiskummin en dödssynd? (Jag tänker på de man köper av Santa Maria/Kockens bland alla andra malda kryddor i affären)

Anonym sa...

Jag menar kardemumma och inte spiskummin. Ibland är det inte helt lätt på natten.

B och J sa...

hehe fast spiskummin kanske blir... intressant. Men kardemumma passar ju jättebra! Superfinmald kanske inte är en hit eftersom det måste kunna silas, så om du hittar lite grövde mald är det att föredra. Men det funkar säkert med finmald också. Kanske blir lite starkt.

Det där med mängder är svårt. Jag brukar bara höfta. Men ta ungefär en tesked av alla kryddor tillsammans (alltså blanda alla kryddor du vill ha i en burk, ta en tesked av blandningen) för två koppar vatten. Två teskedar kryddblandning för fyra koppar etc.

Måttlösa sa...

Jag köpte en påse te-kryddor när jag var i Indien för ett par år sedan, Marsala-kryddor. Jag lägger bara en 1/3 tesked i filtret med tebladen och häller på vatten. Det blir helt ok.

Mitt bekymmer är vad jag skall göra när mina kryddor är slut. Vet du om det finns någon som säljer Indiska kryddblandningar här i Sverige?