måndag 12 november 2007

Bönblandningar!

Jag gillar att kombinera bönor från olika länder, i jakt på den perfekta blandningen. Genom att blanda bönor kan man får ett mer välbalanserat kaffe, en klassisk blanding är syrlig etiopisk mocca och mjuk och rund java. Javakaffet tonar ner syrligheten i moccan, samtidigt som moccan ger javan lite mer sting. Om man gillar javans mjukhet som den är kan man alltid blanda den med en del lagrad java, old brown java, för lite mer nyanser. Här är några blandningar som jag gillar, och en som jag komponerat åt min pojkvän. Siffrorna är hur stor procent varje andel bönor är. Alltså blir 50/50 på ett kilo 5 hg av det ena och 5 av det andra, på ett halvkilo 2,5 hg av varje och på en kvart 1,25 av varje.

Min special
50/50 mörkrostad colombia och mellanrostad guatemala. Om det ska vara till espresso, kör med 70/30 istället.

Min superspecial extra allt
40/40/20 mörkrostad colombia/mellanrostad guatemala/mörkrostad java. Det här kaffet luktar choklad, hur coolt är inte det?

Monsoon Yergacheffe
50/50 mörkrostad Monsoon Malabar och etiopisk Yergacheffe. En variant på den klassiska mocca/javan. Monsoonen är avrundad och mjuk, Yergacheffen syrlig och citrusaktig. Det blir en intressant krock.

Mickes mördarespresso
50/50 av den mörkaste, mest förkolnade mörkrost du kan hitta och mörk robusta. Drick, känn hur svalget imploderar av bitterheten, njut.

7 kommentarer:

POPVINTER sa...

hall� skriv mer om rooibos

Eric Goesta Rosén sa...

Alltså, om man blandar Monsoon Malabar och Old Brown Java, blir det så gott som jag föreställer mig (enligt devisen allt gott går å blanda) eller tror du att det blir pannkaka av alltihopa då?

B och J sa...

jag tror att det blir en väldigt lagrad smak, att den där väldigt speciella, lagrade smaken tar över. Det blir nog inte särskilt balanserat, som när man blandar en syrlig och en rund sort (mocca-java). Men prova, det lär ju knappast bli odrickbart.

POPVINTER sa...

vad händer om man blandar bajs och slem (enligt devisen allt gott går att blanda)? jag är ute efter en rund lite toppig smak med touch av nötkräm. /a

B och J sa...

men usch! Fast pröva, du lär ju inte dö av det... eller?!

POPVINTER sa...

lite bajs har ingen dött av, där är jag helt på skalle-pers linje "lite skit rensar magen". antar att han menade riktig skit? /a

Eric Goesta Rosén sa...

Bajs och slem? Usch. Jag mår dåligt på rikt. Men prova, och uppdatera med omdöme, kanske är värsta superhitten liksom.